UM Jastrzębie-Zdrój: Stop manipulacji! Nie kupuj na prezentacji!

3 min czytania

Kampania adresowana jest do konsumentów, w tym zwłaszcza seniorów, do gmin, hoteli, uzdrowisk, różnorodnych instytucji z apelem aby nie udostępniać przestrzeni na handel poza lokalem przedsiębiorstwa.

Ogólnopolskie Stowarzyszenie MANKO jest inicjatorem i organizatorem licznych kampanii społecznych o zasięgu ogólnopolskim, w tym znanej doskonale seniorom Jastrzębia-Zdroju, Ogólnopolskiej Karty Seniora. Aktualnie stowarzyszenie przygotowało i promuje kampanię pod wymownym hasłem: Stop manipulacji, nie kupuj na prezentacji!”.

Zadaniem tej kampanii jest zwiększenie świadomości konsumentów. Jej zasadniczym celem jest edukacja w obszarze oszczędności, ekonomii, praw konsumenta, manipulacyjnych technik sprzedaży i bezpieczeństwa. Projekt skierowany jest do seniorów, którzy są głównymi adresatami pokazów i prezentacji. Przewiduje działania prewencyjne przed dokonywaniem zakupów w warunkach, które nie sprzyjają rozważnemu podjęciu decyzji przez konsumentów.

Oto przykłady nieuczciwych praktyk stosowanych przez nieuczciwych sprzedawców podczas prezentacji:

  • Zatajenie handlowego celu pokazu w trakcie zapraszania osób na pokazy” lub bezpłatne badania medyczne”.
  • Wprowadzanie konsumentów w błąd, co do stanu ich zdrowia (rzekomy problem zdrowotny zostaje ujawniony w czasie badania).
  • Przedstawianie nieadekwatnych właściwości produktów (rehabilitacyjna” pościel, naczynia do gotowania umożliwiające przygotowanie potraw obniżających poziom cholesterolu, uzdrawiające” produkty medyczne, itp.).
  • Tworzenie atmosfery nacisku i wywieranie presji w trakcie zawierania umów (odwoływanie się do odpowiedzialności za stan zdrowia członków rodziny).
  • Nieudzielanie informacji na temat przysługujących praw konsumenta (w szczególności nieprzekazywanie formularza odstąpienia od umowy).
  • Uniemożliwianie kontaktu ze sprzedawcą (podawanie fałszywych adresów poczty elektronicznej lub brak reakcji na telefony czy e-maile).

Wydawać by się mogło, że tak wiele powiedziano na temat pokazów i prezentacji, na których sprzedawane są bardzo drogie produkty, że już nikt się na to nie nabierze. Tymczasem biznes, polegający w dużej mierze na manipulacji sprzedażowej ma się znakomicie i nadal przynosi ogromne zyski organizatorom. A my wciąż dajemy się namówić na zakup różnych produktów, których normalnie byśmy nie kupili, bo ich zwyczajnie nie potrzebujemy. Często ich cena jest 10 do 50 razy wyższa aniżeli rynkowa wartość produktu.

W całej Polsce odbywają się setki różnego rodzaju i pokazów i prezentacji, na które jesteśmy zapraszani. Sprzedawcy mamią darmowymi prezentami, badaniami, masażami zrobią wszystko, aby zachęcić nas do przyjścia. Niestety bardzo dużo firm sprzedaży bezpośredniej posługuje się manipulacjami oraz sztuczkami handlowymi, aby sprzedać, często niepotrzebne, a na pewno zbyt kosztowne produkty. Wykorzystując moment zaskoczenia, bombardując informacjami, których nie można potwierdzić w ciągu kilku chwil, szantażując emocjonalnie zdrowiem rodziny i długością życia. Bardzo często doprowadzają do zawarcia umów i podpisania kredytu na horrendalnie wysokie oprocentowanie.

Każdy może popełniać błędy w życiu. Każdy może być omylny. Każdy może mieć chwilę słabości.

Ale każdy może i powinien wyciągnąć wnioski ze swoich decyzji i działań i powiedzieć**: Stop manipulacji, nie kupuję od tej pory na prezentacji!”.**

Kampania Stop manipulacji, nie kupuj na prezentacji” jest edukacyjnym cyklem świadomości konsumenta, czyli każdego z nas!

Kampania adresowana jest do konsumentów, w tym zwłaszcza seniorów, do gmin, hoteli, uzdrowisk, różnorodnych instytucji z apelem aby nieudostępniać przestrzeni na handel poza lokalem przedsiębiorstwa.

Urząd Miasta Jastrzębie-Zdrój, jastrzebie.pl/, jastrzebie.pl/strefa-mieszkanca/aktualnosci/aktualnosc/stop-manipulacji-nie-kupuj-na-prezentacji/

Autor: krystian