UM Jastrzębie-Zdrój: Kolej tak, ale nie kosztem mieszkańców
Władze Jastrzębia-Zdroju w piątek (28 lutego br.) spotkały się z Marcinem Horałą, wiceministrem infrastruktury i pełnomocnikiem rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego.
fot. Izabela Grela
Jak zaznaczył wiceminister, Jastrzębie-Zdrój to największe z polskich miast bez połączenia kolejowego i jedno z pierwszych, które mają połączyć z siecią kolejową nowe odcinki linii dużych prędkości.
- To jest pierwszy dodatkowy etap konsultacji. Ostatecznie może zdarzyć się, że zostanie wybrany jeden z proponowanych przebiegów, albo jakiś nowy. Chcemy teraz przekonsultować to z mieszkańcami, aby później, kiedy ruszy już właściwy etap inwestycyjny, w pogłębionych, właściwych konsultacjach mieć rozpoznane najważniejsze kolizje, konflikty
- podkreślił na spotkaniu Marcin Horała, wiceminister infrastruktury i pełnomocnik rządu ds. CPK..
Władze Jastrzębia-Zdroju stoją na stanowisku, że zaproponowany przez Centralny Port Komunikacyjny komponent kolejowy związany z powstaniem w Polsce lotniska centralnego jest programem potrzebnym zarówno dla rozwoju regionalnego, jak i strategii ogólnokrajowej.
- Odtworzenie połączenia kolejowego pomiędzy Jastrzębiem-Zdrojem, a stolicą województwa i resztą kraju zapewni pełny i zrównoważony rozwój miasta pod względem komunikacyjnym, społecznym i gospodarczym
argumentuje prezydent Anna Hetman.
Przywrócenie połączenia kolejowego z Aglomeracją Śląską jest jednym z programów strategicznych miasta Jastrzębie-Zdrój uwzględnionym w Strategii Rozwoju Miasta do roku 2020, a plany jego przywrócenia są efektem wieloletnich prac, działań i współpracy przedstawicieli jastrzębskiego samorządu na wszystkich jego szczeblach. Spośród trzech propozycji CPK władze miasta rekomendują przebieg linii kolejowej Nr 170 po śladzie starej linii Nr 159 od Pawłowic do Jastrzębia-Zdroju do granic miasta, wzdłuż Autostrady A1 do późniejszych uzgodnień z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad. Uchwałę intencyjną w tej sprawie podjęli w czwartek (27 lutego) jednogłośnie jastrzębscy radni.
- Niniejsza rekomendacja zapewni optymalny pod względem kosztowym, logistycznym, społecznym i komunikacyjnym przebieg trasy kolejowej nr 170 w Jastrzębiu-Zdroju, minimalizując tym samym możliwe negatywne konsekwencje dla mieszkańców, przedsiębiorców i innych podmiotów realizujących swoje inwestycje i zadania na trasie zaproponowanego przez CPK odtwarzanego połączenia kolejowego
mówi Anna Hetman.
I dodaje, że w tej sytuacji istnieje konieczność dalszych szerokich konsultacji prowadzonych przez podmiot odpowiedzialny za powstanie połączenia kolejowego w Jastrzębiu-Zdroju, czyli przez Spółkę Zarządzającą Centralnym Portem Komunikacyjnym z mieszkańcami, podmiotami gospodarczymi, samorządem miasta Jastrzębie-Zdrój oraz wszystkimi innymi stronami zainteresowanymi przebiegiem trasy kolejowej nr 170.
- Szerokie konsultacje społeczne zapewnią uwzględnienie i poszanowanie interesów mieszkańców i podmiotów gospodarczych, dla których przebieg zakładanego połączenia kolejowego może mieć bezpośrednie konsekwencje
argumentuje.
Podczas zwołanej w Jastrzębiu-Zdroju konferencji Marcin Horała zapytany został o sposób przeprowadzenia konsultacji, bez wcześniejszego poinformowania samorządów i mediów.
- Mówimy o 1600 km linii kolejowych w Polsce, przebiegających przez tereny 180 powiatów i kilkuset gmin. Absolutną niemożliwością byłoby, aby najpierw nieoficjalnie zwrócić się do każdej z gmin. Zbieramy uwagi, a kiedy już będzie konkretna inwestycja, np. odcinek torów Jastrzębie-Zdrój - Ostrawa, to w ramach niej przyjdziemy i odbędą się jeszcze jedne konsultacje dotyczące tej konkretnej inwestycji
- zapowiedział Marcin Horała.
A co z ewentualnymi wysiedleniami lub odszkodowaniami dla mieszkańców?
- Nie da się wybudować 1600 km nowych linii kolejowych w Polsce tak, by nie zahaczyć o żaden dom czy mieszkanie. Mamy opracowane w Polsce procedury, które funkcjonują przy budowie innych linii kolejowych, autostrad, dróg, które rozwiązują tego rodzaju problemy. Są proponowane wykupy, odszkodowania itd. Na pewno w sposób nie mniej korzystny, co najmniej tak samo korzystny, jak przy odbywających się od lat wielu inwestycjach w Polsce te ruchy będą się odbywały. Być może, choć tego na razie nie przesądzam, w ramach specustawy o CPK, uda się zaoferować ekstra korzystniejsze warunki. Być może uda się to wyłącznie dla CPK, a nie dla linii kolejowych, ale jeszcze zobaczymy. Natomiast wszelkie prawa, zasady, które dotyczą kwestii wykupów i wywłaszczeń, będą tutaj honorowane
zapewnił.
fot. Izabela Grela
fot. Izabela Grela
fot. Izabela Grela
fot. Izabela Grela
fot. Izabela Grela
fot. Izabela Grela
fot. Izabela Grela
fot. Izabela Grela
fot. Izabela Grela
fot. Izabela Grela
fot. Izabela Grela
fot. Izabela Grela
fot. Izabela Grela
fot. Izabela Grela
Urząd Miasta Jastrzębie-Zdrój, jastrzebie.pl/, jastrzebie.pl/strefa-mieszkanca/aktualnosci/aktualnosc/kolej-tak-ale-nie-kosztem-mieszkancow/
Autor: krystian