Backup danych dla firm - co warto wiedzieć na ten temat?

Firmowe bazy zawierają strategiczne informacje, w tym poufne dane o kontrahentach i klientach. Dbanie o bezpieczeństwo to ogromne wyzwanie, a wyciek lub utrata danych mogą wiązać się z poważnymi konsekwencjami. Co zrobić, aby je ochronić? Sprawdź, jaki ma z tym związek backup danych.

Co to jest backup danych?

Prowadzenie firmy wiąże się z gromadzeniem różnego rodzaju danych. Obecnie przechowuje się je głównie w formie cyfrowej, na serwerach lub dyskach. Nowoczesne metody bywają jednak zawodne m.in. z powodu awarii. Najskuteczniejszym sposobem na zminimalizowanie ich wpływu na działanie przedsiębiorstwa jest backup danych, czyli tworzenie kopii zapasowych. Regularnie wykonywany backup zapobiega skutkom ataków hakerskich, awarii urządzeń oraz błędów użytkowników. Dlatego jest to jedno z podstawowych działań, które powinny podejmować wszystkie firmy, instytucje i organizacje.

Dlaczego należy regularnie wykonywać backup danych?

Problem z dostępem do danych może skutkować paraliżem przedsiębiorstwa, a także wpływać negatywnie na wizerunek firmy. Kwestie bezpieczeństwa danych są istotne dla inwestorów i klientów, którzy pilnują, aby informacje na ich temat nie przedostały się w niepowołane ręce.

Utrata lub uszkodzenie danych przynoszą dotkliwe konsekwencje również pod względem finansowym i prawnym. Zgodnie z ogólnym rozporządzeniem o ochronie danych osobowych (RODO), administrator danych ma obowiązek dbać o ich bezpieczeństwo. W przypadku nieprzestrzegania przepisów możliwe jest nałożenie kary w wysokości do 20 mln euro (lub 2 do 4 proc. całkowitego rocznego obrotu firmy z poprzedniego roku).

Zasady backupu w biznesie

Backup podlega pewnym regułom, dzięki którym tworzenie kopii odbywa się skutecznie oraz możliwe jest pełne odtworzenie zasobów. Ogromne znaczenie ma przede wszystkim jego regularne przeprowadzanie. Trzeba bowiem pamiętać, że zawartość baz danych cały czas się zmienia. Jak więc powinno to wyglądać? Oto najważniejsze zasady.

Reguła 3-2-1

Sama kopia zapasowa na niewiele się zda, jeśli nie będzie przechowywana w odpowiednim miejscu. Dlaczego? Wystarczy wyobrazić sobie, że chcąc ochronić prywatne zdjęcia przed przypadkowym usunięciem, umieszczasz je w dodatkowym folderze. Musimy jednak pamiętać, że może dojść do awarii dysku, dlatego przenosimy taki folder na inny nośnik. Podobnie jest z backupem firmowych danych, który podlega tzw. złotej regule 3-2-1. Co ona oznacza?

  • 3 oddzielne kopie zapasowe,
  • 2 różne nośniki służące do przechowywania kopii,
  • 1 nośnik trzymany w innej lokalizacji (poza siedzibą firmy).

Awaria trzech różnych urządzeń jest mało prawdopodobna, dlatego poza oryginalnymi danymi należy posiadać co najmniej dwie kopie. Przechowywanie jednej poza firmą chroni z kolei przed fizycznym uszkodzeniem (np. w wyniku pożaru).

Rodzaje kopii zapasowych

Przed wdrożeniem backupu, warto także dowiedzieć się, jakie rodzaje kopii zapasowych będą potrzebne. A wyróżnia się ich trzy podstawowe typy:

  • kopia pełna - wszystkie zasoby firmy, zazwyczaj wykonuje się ją jako pierwszą, jest najprostsza do odtworzenia, ale jednocześnie zajmuje najwięcej miejsca,
  • kopia różnicowa - chroni pliki, które przeszły modyfikację lub zostały dodane jako nowe od momentu powstania pierwszej kopii pełnej,
  • kopia przyrostowa - backup dotyczy wyłącznie zmienionych lub dodanych plików, punktem odniesienia jest tutaj ostatnio wykonana kopia.

Backup w chmurze

Jedna z najnowocześniejszych form backupu to przechowywanie danych w chmurze. Znajdują się one wówczas poza fizycznymi nośnikami, dlatego nie istnieje ryzyko ich uszkodzenia np. w wyniku zalania lub pożaru. Jest to dodatkowy rodzaj zabezpieczenia, dający pewność, że dane będzie można odzyskać, nawet jeśli zawiodą pozostałe zabezpieczenia.

Postaw na profesjonalne rozwiązania

Korzyści, jakie przynosi backup danych to możliwość odzyskania cyfrowych zasobów w razie ich utraty, pewność ciągłości pracy przedsiębiorstwa oraz oszczędność pieniędzy, które trzeba byłoby poświęcić na odbudowę firmowej bazy. Jak wykonać go skutecznie i bez konieczności tworzenia nowej infrastruktury? Wybierz profesjonalne rozwiązania. INEA Backup dla firm spełnia wymogi RODO oraz realizuje zasadę 3-2-1. Wszystkie kopie są przechowywane w bezpiecznym INEA Data Center, a przed wysyłką są szyfrowane. Zyskujesz też możliwość backupu danych w chmurze, dzięki czemu ochrona jest jeszcze bardziej skuteczna. To prosty sposób na ochronę zasobów dużych, średnich i małych firm.