Tak, przetarg na budowę wiaduktu na Alei Piłsudskiego został ogłoszony. I to nie wszystko. Wraz z nim jednocześnie budowane będzie rondo na skrzyżowaniu alei z Graniczną i Północną.

Zdjęcie wiaduktu w obecnym stanie - z wydzielonym jednym pasem ruchu

– Z uwagi na duży zakres robót i, co się z tym wiąże, wysoką wartość inwestycji, obowiązuje nas pełna procedura przetargowa zgodnie z procedurą unijną

– mówi Jarosław Piechaczek, zastępca naczelnika Wydziału Infrastruktury Komunalnej i Inwestycji.

A to oznacza, że wykonawcę inwestycji poznamy w połowie roku. Planowany termin rozpoczęcia budowy wiaduktu zależy bezpośrednio od procedury przetargowej. Roboty budowlane potrwają niecałe 2 lata.

– Czekamy wciąż na rozstrzygnięcie konkursu i informację o ewentualnym dofinansowaniu ze środków funduszu dróg samorządowych. Aplikowaliśmy w połowie 2019 roku i liczymy, że niebawem zostanie on rozstrzygnięty

– dodaje Jarosław Piechaczek.

Co warte uwagi, wraz z wiaduktem budowane będzie jednocześnie rondo na skrzyżowaniu alei z Graniczną i Północną. Jest to jedno z najbardziej niebezpiecznych skrzyżowań w mieście. W tym miejscu powstanie rondo turbinowe, które ma zwiększyć bezpieczeństwo użytkowników ruchu drogowego i znacznie poprawić płynność przejazdu.

Nieprzypadkowo te dwie inwestycje zaplanowano w jednym czasie.

– Łatwiej będzie jednocześnie budować i wiadukt i rondo, niż zamykać przejazd z powodu budowy wiaduktu a następnie ograniczać ruch drogowy z powodu budowy ronda

– tłumaczy naczelnik.

Budowa ronda będzie realizowana etapami zgodnie z uzgodnioną z Wykonawcą organizacją ruchu.

Przypomnijmy, że projekt budowy wiaduktu zakłada  między innymi budowę dwóch niezależnych mostów, osobno dla każdej z jezdni. Obiekt podzielony będzie, jak do tej pory, na dwa pasy w każdym kierunku. Dzięki takiej konstrukcji zyskujemy gwarancję, że jego użyteczność, pomimo szkód górniczych, będzie wydłużona. Poprawione zostaną także parametry drogi, która awansuje z automatu do kategorii dróg głównych.

Przy budowie wiaduktu część wąwozu zostanie zasypana, jednak pozostawiony zostanie przepust na planowaną budowę torów kolejowych. Powstaną też dwa przyczółki. Z uwagi na znaczne obciążenia przekazywane przez podpory, przewidziano wzmocnienie podłoża gruntowego pod fundamentami przyczółków oraz pod konstrukcjami z gruntu zbrojonego. Dodatkowo teren będzie palowany.

Cały obiekt będzie miał 70 metrów długości i 20 szerokości. By przyspieszyć roboty, wykonany zostanie nie z lanego betonu, a z prefabrykatów. Powstanie również 300  metrów bieżących drogi, ze ścieżkami rowerowymi i chodnikami, a także oświetlenie uliczne.