Jak zaksięgować ubezpieczenie samochodu w leasingu?

Firmy mogą zdecydować się na leasing samochodu. Wszelkie operacje w przypadku takich podmiotów muszą być odpowiednio rozliczane. Jak wygląda ta kwestia w przypadku ubezpieczenia pojazdów wziętych w leasing?

Księgowość uproszczona a księgowanie ubezpieczenia samochodu

Sposób księgowania ubezpieczenia samochodu zależy od tego, jaki typ księgowości prowadzisz. W przypadku modelu uproszczonego wystarczy wskazać wydatek w całości w dacie jego poniesienia. Jest to dzień, w którym podpisuje się umowę dotyczącą kupna polisy.

Wszelkie ubezpieczenia samochodu w leasingu, najczęściej OC i AC, należy wykazać w kolumnie 3 KPiR. Dotyczy ona pozostałych wydatków ponoszonych przez przedsiębiorstwo. Trzeba jednak pamiętać, że samochód rozliczany w ten sposób musi być wykorzystywany w działalności gospodarczej.

Więcej informacji na temat rozliczania ubezpieczenia samochodu w leasingu znajdziesz na stronie: https://rankomat.pl/samochod/jak-zaksiegowac-ubezpieczenie-samochodu-w-leasingu-poradnik.

Forma własności

Ogromne znaczenie ma również forma własności konkretnego pojazdu. Jeśli jest on wykorzystywany wyłącznie w ramach działalności gospodarczej, mówi się o własności firmowej. Pozostałe formy to:

  • własność prywatna – samochód należy do osoby fizycznej, ale jest używany w ramach prowadzenia działalności,
  • leasing finansowy – pojazd wprowadza się do rejestru środków trwałych,
  • leasing operacyjny – pojazdu nie wprowadza się do rejestru środków trwałych,
  • najem – pojazd stanowi własność właściciela firmy, ale jest używany przez inny podmiot na podstawie umowy.

Księgowość memoriałowa a ubezpieczenie pojazdu

Niektóre firmy prowadzą również księgowość memoriałową. W takim przypadku konieczne jest podzielenie kosztów związanych z polisą na lata podatkowe, których dotyczy. Oznacza to, że jeśli ubezpieczenie obowiązuje przez 12 miesięcy, to podczas rozliczenia za dany okres podatkowy bierze się pod uwagę tylko część składki za kilka miesięcy w bieżącym roku. Niezwykle rzadko zdarza się, że polisa jest kupowana 1 stycznia. Z tego powodu w sytuacji, gdy ubezpieczenie zostało nabyte 15 marca 2022 roku, do rozliczenia za ten rok wpisuje się jedynie kolejne miesiące, aż do 31 grudnia 2022 roku. Czas od 1 stycznia do 15 marca 2023 roku będzie trzeba rozliczyć w następnym okresie podatkowym.

Istnieje również sposób polegający na podzieleniu kosztów wykupienia polisy na 12 miesięcy. Wówczas można księgować kolejne części co miesiąc. Jako numer dokumentu wpisuje się numer polisy ubezpieczeniowej, a kontrahenta – dane towarzystwa ubezpieczeniowego wydającego daną ochronę.

Rozliczanie ubezpieczeń pojazdów jest niezwykle istotne w niemal każdej firmie, która wykorzystuje samochody do celów związanych z działalnością gospodarczą. W ten sposób można skorzystać z niższego podatku. Jeśli masz wątpliwości, w jaki sposób rozliczyć ubezpieczenia na samochody w leasingu, warto skorzystać z pomocy profesjonalnego biura księgowego. Dzięki temu można zminimalizować ryzyko pomyłki i niewłaściwego wpisania wydatków, co skutkuje problemami z Urzędem Skarbowym.