UM Jastrzębie-Zdrój: Stanowisko SGG w Polsce

3 min czytania

Zarząd Stowarzyszenia Gmin Górniczych w Polsce, po zapoznaniu się z planowaną nowelizacją prawa geologicznego i górniczego, wyraża stanowczy sprzeciw wobec zapisów projektu ustawy.

fot. pixabay.com/pl/

W projekcie mowa jest o wprowadzeniu postępowania mającego na celu wydanie decyzji o utworzeniu obszaru specjalnego przeznaczenia w zakresie wydobywania węgla kamiennego lub węgla brunatnego ze złóż o podstawowym znaczeniu dla gospodarki narodowej. Postępowanie to wyprzedzałoby zarówno postępowanie o środowiskowych uwarunkowaniach jak i same postępowanie koncesyjne.

  • art. 42a ust.1 - Ustanowienie obszaru specjalnego przeznaczenia, może ograniczyć udział mieszkańców i samorządów w procesie decydowania o powstaniu kopalni. Wyznaczenie takiego obszaru zawiesza obowiązywanie prawa miejscowego, jakim jest plan zagospodarowania przestrzennego. W takiej sytuacji wiążące stają się decyzje administracyjne (nie sądowe), co w konsekwencji zawiesza prawo lokalne.
  • art. 42a ust. 4 nadaje Radzie Ministrów możliwość __określenia złóż węgla kamiennego lub węgla brunatnego oraz ich lokalizacji kierując się zasadami racjonalnej gospodarki złożami oraz bezpieczeństwem energetycznym kraju. Nie wspomina się tu ani słowem o dobru obywatela i ochronie jego mienia. Jest to istotne naruszenie zasady zrównoważonego rozwoju. Interes jednej grupy przedsiębiorców stawiany jest jako nadrzędny.
  • art. 42c ust. 3 - wspomina o zasięgnięciu opinii wójta, burmistrza, prezydenta, jednak sama opinia nie jest wiążąca.
  • art. 42c ust.5 - wskazuje, że w sytuacji braku opinii wójta, burmistrza, prezydenta w ciągu 14 dni od otrzymania wniosku, uważa się, że wydał on opinię pozytywną. Jaką mamy pewność, że negatywna opinia samorządu zostanie w ogóle uwzględniona w procesie tworzenia obszaru specjalnego przeznaczenia? Zwrócić trzeba również uwagę na fakt, że 14 dni to stanowczo za mało na przeprowadzenie analizy, która pozwoli na rzetelne wydanie opinii.
  • art. 42k ust. 4 narzuca samorządom zmiany planów zagospodarowania przestrzennego w przeciągu roku od wydania przez ministra właściwego do spraw środowiska koncesji. W przypadku niedotrzymania terminu wojewoda wyda zarządzenie zastępcze, wprowadzające obszar specjalnego przeznaczenia do miejscowego planu zagospodarowania. Tym samym odbiera się gminom najważniejszą kompetencję, jaką jest kształtowanie polityki przestrzennej. Uderza to w zrównoważony rozwój gminy. Jest to również groźne dla przedsiębiorców innych, niż kopalnie. Jak mogą oni planować na takich terenach rozwój działalności. Ponownie naruszamy zasady zrównoważonego rozwoju.
  • art. 42m ust. 3 nieuregulowany stan prawny nieruchomości nie stanowi przeszkody do wszczęcia i prowadzenia postępowania o udzielenie koncesji. Budzi to obawy, że nie zawsze skrupulatnie będzie regulowana sytuacji prawna nieruchomości będących w zainteresowaniu przedsiębiorstw górniczych. Będzie to szczególnie widoczne w przypadku regulacji szkód górniczych.

W uzasadnieniu czytamy: Przedmiot proponowanych zmian ma na celu usunięcie przeszkód prawnych komplikujących poszczególne etapy realizacji inwestycji polegającej na wydobyciu węgla kamiennego lub węgla brunatnego ze złóż o podstawowym znaczeniu dla gospodarki narodowej. Obawy budzi ułatwianie przedsiębiorstwom działania nie zauważając problemów wynikających z działalności przedsiębiorstw w stosunku do lokalnej społeczności. Wymienione regulacje mają przyśpieszyć i usprawnić prowadzenie postępowania administracyjnego, celem którego jest realizacja inwestycji gwarantujących bezpieczeństwo energetyczne państwa. Szybkość postępowania może wyeliminować stronę społeczną. Powstaje niepokój, iż usprawniona procedura pominie potrzeby i bezpieczeństwo mieszkańców terenu wyznaczonego jako obszar specjalnego przeznaczenia.

Na koniec podkreślamy po raz kolejny fakt, że tylko i wyłącznie skoordynowana polityka prowadzona przez samorząd i wspierana przez rząd może zatrzymać degradacje środowiska na terenach górniczych oraz wpłynąć na poprawę jakości powietrza, którym oddychamy. Intensywne działania podjęte przez niektóre z samorządów, broniących się przed eksploatacją górniczą, nie mogą zostać zniweczone nieprzemyślaną oraz skrajnie jednostronną polityka polskiego rządu, który zapomina o innych mieszkańcach terenów górniczych, którzy nie są związani zawodowo z kopalniami.

Anna Hetman

przewodnicząca zarządu
Stowarzyszenia Gmin Górniczych w Polsce

Urząd Miasta Jastrzębie-Zdrój, jastrzebie.pl/, jastrzebie.pl/strefa-mieszkanca/aktualnosci/aktualnosc/stanowisko-sgg-w-polsce/

Autor: krystian