Koszty związane z utrzymaniem samochodu to nie tylko te, które ponoszone są na paliwo czy wymianę płynów eksploatacyjnych. W efekcie: stłuczek, gradobicia, aktów wandalizmu czy własnej nieuwagi bardzo łatwo uszkodzić można elementy karoserii pojazdu. Ich naprawa nie zawsze jest tania. Jakie metody ich reperowania znamy? Która będzie się najbardziej opłacać?
Na czym polega naprawa karoserii metodą PDR?
PDR (z angielskiego Paintless Dent Repair) to aktualnie jedna z najpopularniejszych metod usuwania lekkich wgnieceń, które pojawiły się na karoserii samochodu. Można ją zastosować w przypadku niewielkich wgnieceń, gdy nie doszło do uszkodzenia lakieru. W celu usunięcia wgniotek stosuje się wypychanie lub wyciąganie. W pierwszym przypadku zastosowanie mają specjalne zaczepy, które przymocowuje się do karoserii za pomocą przeznaczonego do tego kleju. Dla drugiej metody stosuje się specjalistyczne narzędzia, którymi wygładza się blachę. Niekonieczne jest lakierowane naprawianego elementu.
Do zalet metody PDR zalicza się przede wszystkim niskie koszty. W zależności od stopnia trudności usunięcia uszkodzenia, kosztować może od 50 zł do 300 zł za jedno wgniecenie. Dodatkowo czas wykonywania naprawy jest stosunkowo krótki, w porównaniu z innymi metodami, a samochód wciąż ma oryginalny lakier, przez co nie spada jego wartość. Warto także zaznaczyć, że niektóre z firm świadczą usługi usuwania wgniotek metodą PDR w domu klienta, przez co nie muszą oni tracić czasu na dojazd do warsztatu. Warto jednak podkreślić, że jest to dodatkowa usługa, z której skorzystanie wiąże się z większymi kosztami.
Czym jest naprawa panelowa?
Zaawansowana naprawa karoserii zlecona firmie Wgniecenia.pl może być przeprowadzona w formie panelowej. Polega ona na usuwaniu uszkodzeń z elementu karoserii, na którym znajduje się duże wgniecenie wraz z odpryskiem lakieru. Reperowane jest poszycie karoserii, nie ingeruje się w konstrukcję nośną pojazdu, której uszkodzenie dyskwalifikuje z wykonania naprawy panelowej. Pierwszym krokiem podczas prac jest usunięcie lakieru oraz ewentualnych szpachli z miejsca uszkodzenia. W celu naprawy elementu karoserii stosuje się narzędzie nazywane spotter, które pozwala na wyciągnięcie wgnieceń za pomocą specjalnych uchwytów, dźwigni oraz belek. Dzięki zastosowaniu tej metody możliwe jest usunięcie rozległych uszkodzeń z powierzchni samochodu. Naprawa ta jest bardziej czasochłonna i skomplikowana niż PDR, może także obejmować rozległe naprawy paneli karoserii, dlatego będzie ona droższa, jednak nie sposób jednoznacznie określić, ile będzie kosztować.
Na czym polega i ile kosztuje klasyczna naprawa blacharska?
Klasyczna naprawa blacharska to najbardziej zaawansowana metoda, która pozwala na naprawdę uszkodzonych elementów karoserii. Ma ona zastosowanie w przypadku bardzo mocno rozbitych pojazdów. Prace zazwyczaj się wielostopniowe i skomplikowane. Pierwszym krokiem jest przygotowanie karoserii do naprawy. Może on polegać na czyszczeniu poszczególnych elementów samochodu, ich piaskowaniu czy wycinaniu. Następnym etapem jest wymiana uszkodzonych fragmentów karoserii, ich spawanie, polerowanie i lakierowanie. Prace blacharskie mogą także być związane z obróbką blach, które nie muszą zostać wymienione na nowe. Trudno oszacować, ile kosztować będzie klasyczna naprawa blacharska uszkodzonego samochodu, ponieważ jest ona zależna od ceny poszczególnych elementów, które są wymieniane, trudności przeprowadzonych prac oraz kosztów prowadzenia zakładu, które są niezależne od rodzaju szkody. Zazwyczaj roboczogodzina autoryzowanego serwisu waha się między 100 zł a 150 zł, z kolei nieautoryzowanego od 80 zł do 100 zł. Zdecydowanie korzystniejszą opcją jest dokonanie napraw blacharskich w mniejszych miastach i miejscowościach na Śląsku, niż np. w Katowicach, Gliwicach czy Zabrzu.