Policja Jastrzębie-Zdrój: Policjanci apelują - uważaj na umowy zawierane na pokazach lub w domu

4 min czytania

Policjanci ostrzegają przed próbami wyłudzenia pieniędzy. Bywa, że z pozoru atrakcyjne warunki umowy zawartej podczas pokazu czy w domu okażą się nietrafioną inwestycją. Przy podpisywaniu wszelkiego rodzaju umów warto być czujnym.

MIEJSKI RZECZNIK KONSUMENTÓW WYJAŚNIA:

Zakupy na pokazach

W trudnych czasach pandemii łatwiej wpaść w pułapkę i nabrać się na ofertę produktu lub usługi, które fałszywie obiecują ochronę zdrowia lub leczenie, np. dzięki działaniu rzekomych leków czy urządzeń. Z ostrożnością podchodźmy do reklam i nie dajmy się nabrać, nawet jeśli naciągacze podszywają się pod lekarzy, ekspertów, renomowane instytuty badawcze czy osoby uzdrowione”.

Na tego typu nieuczciwe praktyki i oszustwa narażeni są szczególnie starsi konsumenci. To do nich sprzedawcy dzwonią, odwiedzają w domu lub zapraszają na pokazy. Stosują często różne sztuczki i manipulacje: złudzenie wyjątkowej okazji, fałszywy dług wdzięczności, zwodnicze wzbudzanie sympatii, rzekome rabaty i gratisy oraz konieczność podjęcia decyzji tu i teraz”.

Nie chcesz dać się oszukać i stracić pieniędzy? Oto jak się możesz ochronić:

  • Dokładnie sprawdzaj oferty zwłaszcza te pochodzące od nieznanych ci osób czy organizacji.

  • Nie wierz w szybki, pewny efekt bez ryzyka.

  • Nie ulegaj presji dokonania natychmiastowych zakupów.

  • Bądź czujny na oferty sprzedawców, którzy zachwalają Ci jakiś produkt lub urządzenie .

  • Uważaj, jeśli ktoś dzwoni do ciebie z ofertą to może być dobrze przygotowany manipulator.

  • Daj sobie czas na decyzję jeśli ktoś każe ci ją podjąć natychmiast, bo okazja się nie powtórzy, najprawdopodobniej chce cię oszukać.

  • Czytaj dokumenty, pytaj o zdanie lub opinię swoich znajomych lub najbliższych.

  • Jeśli podejrzewasz oszustwo, zgłoś sprawę policji.

Pamiętaj: zawierając umowę poza lokalem przedsiębiorstwa masz prawo do namysłu!

W terminie 14 dni od zawarcia umowy możesz od niej odstąpić.

Umowa zawarta poza lokalem przedsiębiorstwa to umowa zawarta:

- w miejscu, które nie jest lokalem danego przedsiębiorcy (np. w domu konsumenta, na prezentacji organizowanej w hotelu);

- w lokalu przedsiębiorstwa bezpośrednio po tym, jak nawiązano kontakt z konsumentem poza lokalem (np. zaproszenie z ulicy na pokaz w lokalu);

- podczas wycieczki zorganizowanej przez przedsiębiorcę, której celem jest promocja oraz zawieranie umów z konsumentami.

Najpóźniej w chwili wyrażenia przez konsumenta woli zawarcia umowy przedsiębiorca ma obowiązek podać w sposób jasny i zrozumiały m.in. :

- główne cechy świadczenia / opis produktu;

- swoje dane, w szczególności nazwa firmy, numer NIP, REGON, siedziba;

- adres poczty elektronicznej oraz numer telefonu;

- adres, pod którym konsument może składać reklamacje;

- łączą cenę świadczenia / produktu;

- procedurę rozpatrywania reklamacji;

- sposób i termin wykonania prawa odstąpienia od umowy, a także wzór formularza odstąpienia od umowy;

- koszty zwrotu rzeczy w przypadku odstąpienia od umowy, które ponosi konsument;

- obowiązek zwrotu przedsiębiorcy uzasadnionych kosztów związanych z odstąpieniem od umowy przy rozpoczęciu wykonywania usługi;

- wskazać wyjątki, w przypadku których nie przysługuje prawo odstąpienia od umowy lub w których konsument traci to prawo;

Konsument, który zawarł umowę na poza lokalem przedsiębiorstwa może w terminie 14 dni odstąpić od niej bez podawania przyczyny. Jest to tzw.prawo do namysłu.

Przedsiębiorca musi niezwłocznie, nie później niż w terminie 14 dni , zwrócić konsumentowi wszystkie dokonane przez niego płatności , w tym koszty dostarczenia rzeczy do wysokości odpowiadającej najtańszej opcji przesyłki dostępnej w danej ofercie. Jeżeli konsument wybrał droższy środek transportu, nie otrzyma zwrotu różnicy między wartością wybranej dostawy a najtańszym sposobem dostawy. Przedsiębiorca może wstrzymać się ze zwrotem płatności do chwili otrzymania rzeczy z powrotem lub dostarczenia przez konsumenta dowodu jej odesłania.

Przedsiębiorca powinien zwrócić płatność przy użyciu takiego samego sposobu zapłaty , jakiego użył konsument. Przedsiębiorca może wstrzymać się ze zwrotem płatności do chwili otrzymania rzeczy z powrotem.

Konsument ma obowiązek niezwłocznie zwrócić rzecz przedsiębiorcy lub przekazać ją osobie upoważnionej przez przedsiębiorcę**, nie później niż 14 dni od dnia, w którym odstąpił od umowy.**

Konsument ponosi koszty zwrotu rzecz y (czyli np. przesyłki do sprzedawcy). Wyjątkiem jest sytuacja, w której przedsiębiorca zgodził się je ponieść lub odebrać osobiście.

Konsument ponosi odpowiedzialność za zmniejszenie wartości rzeczy będące wynikiem korzystania z niej w sposób wykraczający poza konieczny. Kupujący ma prawo sprawdzić rzecz w taki sam sposób, w jaki robiłby to w sklepie stacjonarnym. Ale nie może jej normalnie użytkować. W przeciwnym razie musi liczyć się z tym, że zostanie obciążony dodatkowymi kosztami związanymi ze zmniejszeniem wartości towaru.

Szczegółowe informacje i opis przykładowych sytuacji można znaleźć na stronie internetowej

Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów https://www.uokik.gov.pl/faq_umowy_zawierane_na_odleglosc.php

Komenda Miejska Policji w Jastrzębiu-Zdroju, jastrzebie.slaska.policja.gov.pl/k10/informacje/wiadomosci/336915,Policjanci-apeluja-uwazaj-na-umowy-zawierane-na-pokazach-lub-w-domu.html

Autor: krystian