Tworzenie serwisów internetowych struktura i nawigacja portalu

3 min czytania
Tworzenie serwisów internetowych  struktura i nawigacja portalu

W momencie, kiedy doskonale już wiemy, czego będzie dotyczyła strona internetowa, do jakich grup docelowych będzie skierowana i w jaki sposób będzie się komunikować, warto pomyśleć nad jej strukturą oraz nawigacją. Są to z pozoru oczywiste sprawy, natomiast jakiekolwiek błędy na tym etapie projektowania, mogą dość mocno rzutować na funkcjonowanie serwisu, jego przejrzystość i wygodę przeglądania dla użytkowników.

Każdy, kto chociaż trochę wie, z czym wiąże się tworzenie serwisów internetowych, doskonale zdaje sobie sprawę z tego, jak bardzo jest to złożony proces i z jak wielu elementów się składa. Należy bowiem podejść do sprawy niezwykle kompleksowo. Wymaga to wytężonej pracy w ramach przygotowania planu, nakreślenia grupy odbiorców, zaprojektowania designu, wdrożenia ogromnej liczby narzędzi, a później zapełniania interesującą i wartościową treścią. Poniżej, skupiliśmy się głównie na dwóch elementach na tym, jak powinna wyglądać struktura oraz nawigacja strony internetowej.

Pomyśl nad strukturą

Zanim przejdziemy do bardzo praktycznych etapów projektowania serwisów internetowych , należy poświęcić trochę uwagi jej konstrukcji oraz zawartości. W tym miejscu, najlepszym sposobem jest zastosowanie znanej wszystkim metody, czyli od ogółu do szczegółu. Zaczynając, najlepiej w pierwszej kolejności wypisać wszelkie informacje oraz elementy, które wydają się niezbędne i założenia mają stanowić kręgosłup naszego serwisu. Kolejno, należy je rozdzielić oraz pogrupować. Kiedy już tego dokonamy, rezultatem będzie powstanie swojego rodzaju mapy strony.

Mówiąc prościej, jest to coś w stylu spisu treści. Podobnie jak w wypadku książek, które mają tytuły, rozdziały i podrozdziały, tak i portale internetowe posiadają główne sekcje oraz dalsze stopnie zagłębienia (w zależności, z jakim stopniem rozbudowania mamy do czynienia).

Zastanów się nad nawigacją

Nawigacja strony internetowej, bardzo mocno związana jest ze wcześniej opisywaną strukturą. Chodzi o to, aby ustalić w jaki sposób użytkownik będzie się po niej poruszał, jak i przechodził między wszelkimi podstronami w poszukiwaniu różnych informacji.

Jeżeli poważnie podeszliśmy do poprzedniego etapu, z pewnością uzyskamy dobrze skonstruowaną strukturę co sprawi, że znacznie łatwej będzie nam teraz zaplanować, jak dokładnie będziemy oprowadzali naszych odbiorców po publikowanych treściach.

W tym miejscu, warto wspomnieć o pewnym psychologicznym zjawisku, które zwie się klątwą wiedzy. Jest to pewien błąd w podejściu, który polega na tym, że nie potrafimy zrozumieć perspektywy tej osoby, która nie wie tego, co i my. Wówczas, wiedza staje się czymś w rodzaju przekleństwa, które uniemożliwia nam zrozumienie tych osób, które jej nie posiadają.

My, zajmując się programowaniem , będąc twórcami danej strony, będziemy świetnie znać jej zawartość oraz wiedzieć, w jaki sposób się po niej poruszać. Przecież dziwne by było, gdybyśmy nie rozumieli mechanizmu, który stworzyliśmy sami. Sam odbiorca jednak nie posiada tej wiedzy, dlatego warto mocno się na tym skupić, aby odpowiednio wcielić się w jego rolę.

Musimy się zastanowić, czy użytkownik, który widzi stronę po raz pierwszy, będzie potrafił odnaleźć wszystko to, co go interesuje w bardzo krótkim czasie. Zajmując się etapem projektowania nawigacji, mając już w głowie pomysł na chociażby kreatywne i dobrze rozbudowane menu, warto zapytać o zdanie naszych odbiorców, którzy ujrzą tę stronę po raz pierwszy.

Autor: Zewnętrzny materiał partnerski

jastrzebienews_kf