Co jest ważne w obsłudze klienta?

Praca w obsłudze klienta jest bardzo specyficzna. Z jednej strony każda osoba zatrudniona na tym stanowisku, musi mieć pewne cechy charakteru, które sprawiają, że będzie ona skuteczna i profesjonalna. Z drugiej strony – każda firma ma nieco odmienne wymagania, a sposób pracy na stanowisku obsługi klienta wygląda skrajnie różnie. Jakie branże zatrudniają pracowników obsługi klienta, co jest w tej pracy ważne i gdzie jej szukać?

W jakich branżach potrzebni są pracownicy obsługi klienta?

Praca w obsłudze klienta to pomoc i doradztwo świadczone przez pracownika na każdym etapie procesu zakupowego: od przeglądania oferty, przez rozważanie opcji, aż po sam zakup, ale także ewentualną reklamację czy zwrot. Można zatem powiedzieć, że obsługi klienta wymaga absolutnie każda branża – po prostu nie wszędzie istnieje osobne stanowisko. W wielu przedsiębiorstwach obsługa klienta jest jednym z obowiązków innych pracowników (przecież obsługą klienta zajmuje się również np. fryzjerka w salonie).

Najwięcej osób na to stanowisko zatrudniają duże firmy handlowe i usługowe. Stacjonarnie mowa głównie o sklepach i salonach, gdzie obsługa klienta odpowiada za sprzedaż produktów i usług (np. ubrań, książek, polis ubezpieczeniowych, wakacji). Obsługa klienta często odbywa się także zdalnie – polega wówczas najczęściej na dzwonieniu do klientów z informacją o usłudze lub produkcie, aby zachęcić go do dokonania zakupu.

Skuteczna praca z klientem – na co zwrócić uwagę?

Aby pracownik obsługi klienta był skuteczny, musi szczególnie zadbać o kilka kluczowych aspektów swojej pracy. Przede wszystkim nie może być on osobą impulsywną. Spotkasz się z różnymi klientami – tymi zadowolonymi i niezadowolonymi, miłymi i krzyczącymi, chętnymi do interakcji lub wściekłymi z powodu samego podjęcia próby. Nie możesz brać do siebie tych sytuacji.

Dodatkowo od pracownika obsługi klienta wymaga się wysokiej kultury osobistej. Nie możesz eskalować konfliktu, powinieneś dążyć do uspokojenia klienta.

Staraj się bardzo dokładnie poznać ofertę firmy – klienci oczekują, że będziesz w tym zakresie ekspertem i będą bardzo rozczarowani, gdy odkryją, że wiesz niewiele więcej od nich.

Co daje praca w obsłudze klienta?

Doświadczenie w pracy na stanowisku obsługi klienta może przynieść wiele korzyści w życiu zawodowym i osobistym. Przede wszystkim – pieniądze. Najczęściej wypłata zależy od wyników sprzedażowych, dlatego im lepiej pracujesz, tym więcej zarabiasz.

Po drugie: doświadczenie. Przeważnie to właśnie obsługa klienta jest pierwszą pracą dla młodej osoby rozpoczynającej samodzielne życie. Zdobyte doświadczenia będą bazą dla dalszego rozwoju.

Niezwykle istotne są też kompetencje społeczne, jakie rozwiniesz w trakcie pracy – umiejętność skutecznego komunikowania się, asertywność, zdolność negocjacji, mediacji i rozwiązywania konfliktów – wszystko to zaprocentuje w przyszłości.

Praca w obsłudze klienta w Jastrzębiu-Zdroju

Szukasz pracy w obsłudze klienta w Jastrzębiu-Zdroju? Zajrzyj na GoWork.pl. Znajdziesz tu kilkadziesiąt propozycji zatrudnienia na tym stanowisku, od różnych pracodawców. W naszym mieście jako pracownik obsługi klienta możesz pracować w branży medycznej, informatycznej, gastronomicznej, edukacyjnej, artykułów wykończeniowych i wnętrzarskich, a także dla firm produkcyjnych i przemysłu. Codziennie dodawane są nowe oferty – warto je śledzić na bieżąco.

Zarobki większości pracowników obsługi klienta składają się z podstawy (średnio 4500 – 6000 zł brutto) oraz z prowizji od sprzedaży – zatem naprawdę opłaca się aplikować!