MZK zmienia rozkład jazdy - mniej kursów tam, gdzie samorządy nie dopłacają

W Jastrzębiu-Zdroju decyzja Zarządu Międzygminnego Związku Komunikacyjnego wywołuje wyraźny podział tras: zyskują mieszkańcy gmin współfinansujących przewozy, traci się tam, gdzie samorządy nie partycypują. Na przystankach będzie to widać w postaci ograniczeń kursów, które już teraz budzą emocje u pasażerów.
- Nowy rozkład MZK pokazuje kto dopłaca - komu ubywa kursów
- Gminy objęte porozumieniami i harmonogram konsultacji
Nowy rozkład MZK pokazuje kto dopłaca - komu ubywa kursów
Zarząd MZK postawił krok w stronę bardziej “zrównoważonego” finansowania komunikacji i przygotował rozkład, który preferuje gminy uczestniczące w kosztach przewozów. W praktyce oznacza to zmniejszenie liczby kursów na trasach przebiegających przez samorządy, które nie dopłacają do wspólnej sieci — w tekście źródłowym wskazano m.in. Wodzisław Śląski i Rybnik jako rejony objęte cięciami. To ciąg dalszy październikowych decyzji związku, w tym wcześniejszego ograniczenia ulg na biletach dla mieszkańców gmin odmawiających partycypacji.
W przygotowaniu schematu pomocne były dane z elektronicznego systemu zliczania pasażerów, funkcjonującego w MZK “od lipca”. Dzięki niemu władze związku mogły zobaczyć, które odcinki są realnie wykorzystywane i na tej podstawie dopasować siatkę połączeń.
Gminy objęte porozumieniami i harmonogram konsultacji
Wśród samorządów, których mieszkańcy będą mogli składać uwagi do projektu, wymieniono: Czerwionka-Leszczyny, Jastrzębie-Zdrój, Marklowice, Mszana, Pawłowice, Pszów, Radlin, Rydułtowy, Suszec oraz gminy współfinansujące na podstawie porozumień: Ornontowice, Orzesze, Świerklany, Zebrzydowice, Żory, Strumień, Pszczyna.
Nowy rozkład zostanie udostępniony publicznie na stronie MZK w dniu 22 grudnia w zakładce „rozkład jazdy”. Pasażerowie mogą zgłaszać uwagi i propozycje zmian w terminie do połowy stycznia — sugestie mają być zebrane i przeanalizowane, a ostateczny kształt rozkładu ma być zamknięty do 1 lutego 2026. Możliwe formy kontaktu to przesłanie korespondencji listownie, dostarczenie jej osobiście do siedziby Związku przy ul. Przemysłowej 1 oraz kontakt telefoniczny pod numerem 32 47 63 577.
Punkt odniesienia w działaniach MZK to argument o „sprawiedliwym podziale kosztów” — zarząd chce, by gminy, które korzystają z połączeń, również partycypowały w ich finansowaniu. W praktyce schemat ma nagradzać solidarne dopłaty większą liczbą kursów i dostosowaniem siatki przewozów do faktycznych potrzeb pasażerów.
Mieszkańcy nie uczestniczący w porozumieniach powinni liczyć się z redukcją oferty przewozowej na ich terenie, a osoby dojeżdżające do pracy lub szkół wprowadzeniem zmian w rytmie podróży.
Przedstawione terminy konsultacji dają czas na zgłoszenie konkretnych postulatów — warto sprawdzić, które linie mają zostać ograniczone i wcześniej zaplanować alternatywy lub zgłosić potrzebę utrzymania kursu przy uzasadnieniu frekwencyjnym.
Pasażerowie zyskują narzędzie do wpływu na ostateczny rozkład, ale też stoją przed realnym wyborem swoich władz lokalnych — współfinansowanie sieci przekłada się na większą wygodę podróży.
na podstawie: Międzygminny Związek Komunikacyjny w Jastrzębiu-Zdroju.
Autor: krystian

