Czy na franczyzie można zarobić?

Podstawą franczyzy jest umowa między właścicielem określonego znaku towarowego czyli franczyzodawcą a przedsiębiorcą czyli franczyzobiorcą, który zgodnie z tą umową otrzymuje prawo do używania nazwy tej marki w celu sprzedaży swoich towarów lub świadczenia usług. Oznacza to, pewien rodzaj wynajmu marki pod pewnymi warunkami.
Schemat pracy franczyzowej zwykle obejmuje nie tylko prawa do używania znaku towarowego i wszystkie jego atrybuty, ale także pozyskiwanie takich cennych informacji od franczyzodawcy, jak kwota i kierunek inwestycji, przewidywanie zwrotu z inwestycji, metody prowadzenia działalności gospodarczej i przyciągania klientów. To jedna z głównych zalet tego modelu biznesowego.
Ile kosztuje franczyza?
Wszystko zależy od niszy, w której chce się pracować. Na przykład koszt franczyzy na otwarcie punktu w handlu biżuterią w formacie tzw. wyspy w centrum handlowym może kosztować np. 12000 złotych. Podobne oferty sklepu internetowego o podobnych przedmiotach można znaleźć w cenie 8000 złotych.
Jednocześnie oczywiste jest, że franczyza otwierająca sklep dla handlu odzieżą marek modowych lub na przykład restauracja automatycznie będzie kosztować znacznie więcej. Oprócz opłaty wpisowej w formie opłaty ryczałtowej franczyzobiorca będzie musiał zapłacić miesięczną opłatę licencyjną w formie stałego procentu obrotu. Jest to zazwyczaj stawka 3-5%.
Przykłady biznesu na modelu franczyzy
W różnych katalogach franczyzowych można znaleźć dziesiątki ofert w różnych niszach różnych marek. Oczywiście można było usłyszeć o wielu z nich, ale nawet ludzie nie zdawali sobie sprawy, że działają one zgodnie z tym schematem. Oto kilka interesujących przykładów franczyzy w różnych niszach.
Franczyzowy sklep internetowy z akcesoriami samochodowymi: alarmy samochodowe, nawigacje, wykrywacze radarów i wiele innych. Początkowa inwestycja wynosi mniej niż 8000 złotych. Jednocześnie franczyzodawca obiecuje pomoc we wdrażaniu wszystkich procesów, a inwestycje powinny się zwrócić w ciągu kilku miesięcy.
Znana sieć pizzerii, która jest reprezentowana w wielu dużych miastach będzie kosztowała franczyzobiorcę dość dużo pieniędzy. Opłata za wstęp waha się od 100 tysięcy złotych a wysokość opłat licencyjnych około 1,5% obrotu.
Są to tylko przykłady z dwóch nisz, kwoty mogą różnić się w przypadku różnych franczyzodawców. Zawsze przed przystąpieniem do biznesu franczyzowego, należy wykonać analizę SWOT, przygotować swój biznesplan aby świadomie podejmować decyzje wiążące się z wkładem finansowym.
Autor: Zewnętrzny materiał partnerski


