Oszuści dzwonili, że ktoś wziął pożyczkę na 75 tys. zł. Mieszkanka rozłączyła się

Głos w słuchawce informował o rzekomym zaciągnięciu pożyczki. Kobieta rozłączyła się i powiadomiła służby. Akcja to przykład nowej fali telefonicznych wyłudzeń danych i pieniędzy.
Przestępcy dzwonili do mieszkańców Jastrzębia-Zdroju, podając się za pracowników instytucji. W jednym z zgłoszeń rozmówca twierdził, że na 28-letnią jastrzębiankę ktoś zaciągnął pożyczkę na 75 000 zł. Podczas rozmowy pytano, czy była w banku, czy ktoś skanował jej dowód i czy ktoś korzysta z jej aplikacji bankowej, loginu i hasła.
Sprawca kilkukrotnie przekonywał, że nie ma sensu iść do banku, bo kredyt podobno został już przyznany. Kobieta rozłączyła się i zawiadomiła jastrzębskich policjantów. W innym zgłoszeniu rozmówca zapewniał, że sprawę już zgłoszono na policję przez bank.
Artykuł przypomina, że sam adres e-mail czy numer PESEL zwykle nie wystarczą do zawarcia umowy kredytu. Banki i firmy pożyczkowe stosują procedury wieloetapowej weryfikacji klienta. Jednocześnie przestępcy mogą posiadać fragmenty danych zdobytych z różnych baz i serwisów. Mogą próbować je uzupełnić, by uzyskać komplet potrzebny do wyłudzenia pożyczki.
Policja i instytucje radzą nie podawać żadnych danych przez telefon. W przypadku podejrzanego połączenia należy się rozłączyć i samemu wykonać połączenie do banku lub na policję, by sprawdzić wiarygodność przekazanych informacji.
Dodatkowe kroki ochronne opisane w zgłoszeniu:
- zastrzec swój numer PESEL w systemie zastrzeżeń kredytowych;
- udać się osobiście do placówki bankowej i zgłosić sytuację;
- sprawdzić historię kredytową w Biurze Informacji Kredytowej;
- w razie utraty lub kradzieży dokumentów pilnie zastrzec dowód osobisty i inne dokumenty poprzez system DOKUMENTY ZASTRZEŻONE, z którego korzystają banki, firmy pożyczkowe i operatorzy telekomunikacyjni.
W sytuacji, gdy ktoś zorientuje się, że na jego dane zaciągnięto zobowiązania, należy niezwłocznie zgłosić ten fakt policji oraz instytucjom, w których zobowiązania zostały zawarte. Podobne zasady dotyczą kart płatniczych i kredytowych — ich zgłoszenie ogranicza ryzyko dalszych nadużyć.
na podstawie: KMP Jastrzębie Zdrój.
Autor: krystian

